Testen met de TruckSock

24-01-2013

In de afgelopen periode heeft BOCAS Rijopleiding veelvuldig geëxperimenteerd met de TruckSock.

Omdat dit in een gecontroleerde omgeving mogelijk was, is er ook gekeken naar wat de negatieve effecten zijn van ondermeer rijden met een hogere snelheid dan aangegeven, rijden op niet besneeuwde ondergrond en het nemen van hellingen onder diverse hoeken. Gebleken is dat bij normaal gebruik van 30 km per uur op een ijzige of besneeuwde ondergrond het voertuig meer grip heeft. Echter zodra de snelheid toeneemt, blijkt ook dat de beperking van het vermogen van de sock afneemt.

Conclusie: bij normaal gebruik daar waar het voertuig zijn grip verliest, is de meerwaarde van de sock bewezen. De tractie neemt toe waardoor het voertuig zijn weg kan vervolgen. Bij onjuist gebruik (bijv de sock erom laten zitten en met een hoge snelheid de weg laten vervolgen) geeft juist het tegenovergestelde effect. Hier blijkt juist dat dan het voertuig door het gebruik van de sock de grip op het wegdek helemaal verliest.

De Rijopleiding van het BOCAS zal zolang er sneeuw ligt de TruckSock blijven testen.

Cursisten Jansz en Alberg oefenen met het bevestigen van de Trucksock.

Na het bevestigen verplaatst de chauffeur het voertuig zodat de Trucksock zichzelf om de band legt.

In geval van ontbreken van de TruckSock kan men in deze situatie kiezen voor het gebruik ervan

 
 
 

Nieuws:

19-10-2018
17 HV-plus dagen afgerond
15-08-2018
Skills-lab in tijdschrift 1-1-2
13-08-2018
Vacature freelance instructeur